مشاكل دبرياج السيارة الصيني geely mk

مشاكل دبرياج السيارة الصيني geely mk بسم الله الرحمن الرحيم  والصلاه والسلام على اشرف المرسلين سيد الخلق سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم وعلى اله وصحبه وسلم  اهلا وسه…

سونة سات
المؤلف سونة سات
تاريخ النشر
آخر تحديث


مشاكل-دبرياج-السيارة-الصيني-geely-mk
مشاكل دبرياج السيارة الصيني geely mk

بسم الله الرحمن الرحيم

 والصلاه والسلام على اشرف المرسلين سيد الخلق سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم وعلى اله وصحبه وسلم

 اهلا وسهلا بكم اخوتي الاعزاء موضوعنا النهارده دبرياج السياره الصيني بصفه عامه يعتبر الدبرياج من اهم القطع الموجوده في العربيه الصيني الجيلي ام كي geely mk 2008.

مشاكل دبرياج السيارة الصيني geely mk


اعراض تلف الدبرياج

 ده معناه وقوف تام للسياره عن العمل وعن السير, هو عباره عن حركه ميكانيكيه بتقوم بتوصيل وفصل الحركه والقدره عن السياره بينها وبين الفتيس صندوق التروس ومنه بالطبيعي للعجل والحركه.



 مكونات الدبرياج في العربيه

..اول حاجه الاسطوانه( وظيفتها بتعمل على الضغط على الحدافه يتم نقل الحركه من الموتور للحدافه الى عمود صندوق التروس ثم الى العجل.



..ثاني حاجه في الدبرياج القرص المضغوط( القرص المضغوط ده اللي هو بيركب على الحدافه اثناء دوران موتور السياره الحدافه دي عباره عن ترس معدني كبير الحجم بيتم تثبيته على عمود الكرنك في العربيه وبالتالي بيتم دورانه مع دوران صندوق التروس ثم بالتبعيه الى العجل.


 ابرز واهم علامات تلف الدبرياج

- واحد عربيه ما تقدرش تتحرك ما تقدرش تمشي.

- اثنين تسمع صوت حضرتك اثناء الدوس على الدواسه بتاعه الدبرياج. 

- ارتجاج واهتزاز.


 العلاج بيتم طبعا تغيير الطقم بالكامل (ديسك واسطوانة وبيليه) وفي حالتنا طبعا في حاله السياره الصيني بيجي طقم على بعضه او اي عربيه عامه الطقم بيبقى كله على بعضه, ما ينفعش اروح اغير اسطوانه وديسك واسيب البيليه.


 اتمنى يكون المعلومه وصلت لحضراتكم وعرفنا, اسباب

 واعراض وعلاج تلف الدبرياج والاصلاح طبعا بيتم في ورشه

 ما ينفعش حضرتك انت تعمله بايدك,


 طيب عندنا في العربيه الصيني ممكن اجيب, اسطوانه وديسك وبيليه واغيرهم وبعد ما اغيرهم 

أفاجئ بان ما زال العطل موجود ودي مشكله بتقابل ناس كثير جدا, يقول لك انا لسه مغير طقم جديد

 يعني المشكله فين دلوقتي الاسطوانه جديده.


 حضرتك عارف والله انها جديده بس للاسف جديده برده بس مش بالجوده الماده اللي مصنوع منها 

الاسطوانه مش جيده مش ممتازه, طيب الحل ايه انا اقدر حضرتك مش معقول هجيب اسطوانه وديسك وبيليه جداد وتعمل اللي انا هقولك عليه انك تروح تغير التيل بتاع الاسطوانه والديسك عند حد متخصص من الجماعه بتوع التيل اللي بيشتغلوا في الفرامل.


 والحاجات دي يعني وبتقول له غير لي التيل بتاع الاسطوره القديم وبيركب لك تيل جيد جديد وبحاله ممتازه وتمام ما فيش اي مشكله, تمام ومن داخل الشغل حضرتك بتعيد ضبط الديسك اللي انت واخده القديم بتاعك بيراجع على الياي بتاعته وعلى قوه الضغط بتاعته وبيقيسوا وبيظبطه, 


وده بيكلفك حوالي 200 جنيه, انت بتروح تجيب طقم جديد بما يعادل 1000 جنيه ده

 لو ما كانش اكثر طبعا وما بيديكش النتيجه المطلوبه فانت حضرتك تغير التيل على ايدك

 في ورشه وتضبط الديسك بتاعك احسن, من انك انت تجيب الجديد ارجو اللي بيبيعوا قطع

 الغيار ما يزعلوش مننا لان هم فاهمين المعلومه دي وعارفين ايه الموضوع وبتجيب بيلية طبعا ثانيه وبتغيرها مع الطقم.




تعليقات

عدد التعليقات : 0